Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Wyjazdy do Grecji będą drożały?
Nadal mamy jeszcze względnie wczesny okres sprzedaży, a więc jeszcze nie wszystkie istotne dla cen czynniki oddziałują w pełni na ich poziom - twierdzą analitycy TravelDATA.
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2018. Obejmuje ona okres pierwszego pełnego tygodnia sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.
Wyniki Thomasa Cooka rozczarowują inwestorów
Niejako w nawiązaniu do niedawnego porównania wskaźnikowego i biznesowego naszego notowanego na giełdzie organizatora, czyli biura Rainbow z też giełdowymi koncernami turystycznymi TUI Group i Thomas Cook można się przyjrzeć jego najnowszym wynikom działalności tego ostatniego. Obejmują one IV kwartał 2017 roku, który jest jednocześnie pierwszym kwartałem nowego roku obrotowego 2017/2018.
Istotną zmianą w raportowaniu przez Thomasa Cooka jest niedawne rozdzielenie działalności touroperatorskiej od biznesu lotniczego, czyli podobnie jak Rainbow czynił już od lat wielu. Wynika z tego, że ogólne wyniki są niejako "podciągane" przez segment lotniczy przeżywający w obecnej chwili wyjątkową koniunkturę napędzaną jeszcze dodatkowo bankructwem rejsowo/low-costowego przewoźnika Air Berlin, po którym inne linie lotnicze przejmują teraz udziały rynkowe.
Wyniki samego segmentu touroperatorskiego nie zachwyciły. Sprzedaż (po uwzględnieniu różnic kursowych) wzrosła o 5,1 procent (do 1305 mln funtów), a strata operacyjna nieznacznie zmalała - z 23 do 22 mln funtów. Wielkość sprzedaży liczona w złotówkach zmalała natomiast o 0,6 procent z powodu osłabienia funta względem naszej krajowej waluty.
Dług netto wzrósł o 71 mln funtów (do 1296 mln), ale w wersji po uwzględnieniu efektów jednorazowych oraz różnic kursowych zmalał o 65 mln funtów.
Raport zawiera jak zwykle wiele optymistycznych przesłań, ale inwestorzy zareagowali nań jednak negatywnie, co uwidoczniło się w przecenie akcji touroperatora. Do końca tygodnia ich cena spadła z 125,3 do 119 funtów czyli o 5 procent. W tym samym czasie akcje TUI Group spadły jedynie o 0,4 procent, a londyński indeks średnich spółek FTSE 250 o 2,4 procent.
Nagrodzony ogłasza niewypłacalność
18 listopada 2017 roku w luksusowych wnętrzach hotelu Zamek Biskupi w Janowie Podlaskim odbyła się VIII edycja Wielkiej Gali "Luksusowa Marka Roku 2017". Jedną z nagród w postaci statuetki "Luksusowa Marka Roku 2017" odebrało biuro podróży RejsClub.pl, które w ostatnią środę ogłosił niewypłacalność.
Jest to jak na razie pierwszy organizator, który dokonał w tym roku takiego zgłoszenia. Firma ma siedzibę w Pruszczu Gdańskim i działa od prawie 8 lat i była jednym z największych i najstarszych organizatorów turystyki rejsowej w Polsce.
Sprawa jest zbyt nowa, aby w sposób racjonalny można powiedzieć coś konkretnego na temat istotnych przyczyn niepowodzenia biznesowego tego biura podroży. Być może przyczyna jest bardziej naturalna niż można przypuszczać i wiąże się z zaostrzeniem konkurencji w tym segmencie spowodowanym rozpoczęciem w nim działalności przez prawdziwego giganta, jakim w polskiej turystyce jest biuro Itaka. Jeśli tak, to klienci i agenci mogliby rozważyć stopień ryzyka innych firm oferujących produkty w tym segmencie turystyki.
Istotne kwestie z zakresu cen imprez turystycznych
Niniejsze zestawienie obejmuje po raz jedenasty w tym sezonie i piąty w tym roku kalendarzowym porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2018 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (06.08-12.08 2018). Ceny zostały zebrane 8 lutego i porównane z cenami dla tego samego okresu zebranymi 1 lutego, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 9 lutego 2017.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 45 złotych (wcześniej wzrosły o 30, 12, 27 i 17 złotych, spadły o 8 i 12 złotych, a jeszcze wcześniej wzrastały o 4, 27 i 10 złotych). Największe zwyżki średnich cen odnotowano na Cyprze, Malcie i w Albanii - o 146, 143 i 87 złotych. Największa zniżka miała miejsce na tunezyjskiej Dżerbie - o 78 złotych, a symboliczna w Portugalii - o 1 złoty. W analogicznym czasie przed rokiem i dwoma laty odnotowywano spadki ogólnego poziomu cen wycieczek, a mianowicie o 5 i o 35 złotych.
Wykres obejmuje przebieg zmian cen na pięciu najważniejszych kierunkach w polskiej letniej turystyce wyjazdowej, które są również często przedstawiane w kontekstach sprzedażowych na wykresach bazujących na danych Wakacji.pl, a dodatkowo uwzględniana jest tam także szybko nabierająca znaczenia w wypoczynkowych wyjazdach polskich turystów Albania.
W minionym tygodniu widoczna jest kontynuacja wzrostów średnich cen wycieczek do Grecji i na Wyspy Kanaryjskie trwających już od czterech tygodni. Do tendencji wzrostowej dołączyły od dwóch tygodni również Turcja i Egipt, co skutkowało generalnym dość istotnym wzrostem średniej ceny wycieczek, częstym w pierwszych dekadach miesięcy w środkowej fazie sezonu sprzedaży. Sytuacja ta ujemnie wpływała na dynamikę wzrostu sprzedaży Turcji, gdyż powoli staje się ona dość kosztowna. Słabsze wzrosty średnich cen prezentuje natomiast Bułgaria, co z kolei pomaga w powrocie do nieco lepszej sprzedaży. Spadki cen prezentuje natomiast nieuwidoczniona na wykresie Tunezja, która zajmuje już 8 miejsce wśród najbardziej popularnych kierunków z bieżącym udziałem 3,65 procent (przed miesiącem 3,22 procent).
2. Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2018 pokazuje, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 42 złote (poprzednio ceny były niższe o 7 złotych, wcześniej wyższe o 2 złote, a jeszcze wcześniej niższe o 34, 32, 39, 71, 9, 18, 49 i 28 złotych). Był to jak na razie największy roczny wzrost średnich cen w tym sezonie letnim. W poprzednim sezonie w drugim tygodniu lutego 2017 średnia cena w porównaniu rok do roku była wyższa o 139 złotych.
Nadal mamy jeszcze względnie wczesny okres sprzedaży, a więc jeszcze nie wszystkie istotne dla cen czynniki oddziałują w pełni na ich poziom. Nadal w kierunku obniżania cen wycieczek działają w tym sezonie elementy o charakterze kosztotwórczym. Cena paliwa lotniczego jest wprawdzie nieco wyższa niż przed rokiem (2,51 wobec 2,43 zł/litr, czyli o 3,3 procent), ale w skali 12 miesięcy zdecydowanie wzrosła wartość polskiej waluty w rozliczeniach turystycznych - tym razem o średnio blisko 6 procent. W rezultacie nadal znaczny- chociaż mniejszy niż w kilku ostatnich tygodniach - pozostaje wspólny wpływ zmian cen paliwa i kursów złotego w kierunku obniżania średnich kosztów wycieczek, który wyniósł w przybliżeniu 95-105 złotych (poprzednio było to około 150-160 złotych, a wcześniej około 145-155, 140-150, 160-170 i 145-155 złotych).
Warto zauważyć, że zmiana średnich cen wycieczek nie odzwierciedla teoretycznego wpływu wymienionych czynników (zamiast zniżek mamy wzrosty), co można tłumaczyć wyraźnie wyższym od oczekiwań większości organizatorów popytem na turystyczne imprezy oraz walutowymi kontraktami zabezpieczającymi, które ograniczają przenoszenie się wpływu zmian kursów na koszty ponoszone przez biura podróży.
Z mniejszych kierunków ponownie znacznie wyższe ceny rok do roku notowano na Malcie - o 424 złote, mniejsze wzrosty wystąpiły na Cyprze i Majorce - o średnio 240 i 217 złotych, prawie brak zmian odnotowano w Portugalii (spadek o 4 złote), a zniżki średnich cen wystąpiły w Albanii, Tunezji i Maroku - o 61, 142 i 191 złotych.
W obecnym zestawieniu wśród dużych i średnich organizatorów największe zniżki średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazują oferty biur TUI Poland, Coral Travel Wezyr, 7islands i Net Holiday - o około 175, 105, 65 i 45 złotych, a zwyżki cen na poziomie poniżej ogólnego wzrostu cen na rynku (obecnie +42 złote) wykazują tanie wówczas oferty biur Grecos i Itaka - wyższe o około 5 i 25 złotych. Oferty pozostałych biur stały się bardziej kosztowne niż przed rokiem w granicach od 63 do 166 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to po dość istotnych zwyżkach cen w ofercie TUI Poland na czołową pozycji wróciło biuro Itaka (30 ofert) wyprzedzając kilkutygodniowego lidera TUI Poland (21 ofert) i biuro Coral Travel Wezyr (też 21 ofert) oraz Exim Tours (19 ofert). Warto zaznaczyć, że nadal szczególnie dużą liczbę atrakcyjnych ofert na niższych półkach cenowych oferują TUI Poland i Exim Tours, podczas gdy w ofercie premium (5*) zdecydowanym liderem pozostaje biuro Itaka.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponują Coral Travel Wezyr i TUI Poland - 7 i 4 oferty, na kierunkach greckich Itaka (11 ofert), a także Grecos i Coral Travel Wezyr - 6 i 8 ofert, na kierunkach kanaryjskich TUI Poland oraz Itaka - 8 i 7 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr oraz Itaka - 4 i 3 oferty. W powracającej na rynek turystyczny Tunezji najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert posiada biur Exim Tours - 4 oferty.
Przedstawiamy również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Nowy szef kuchni w Sofitel Warsaw Victoria
PKP Intercity zmienia system zarządzania cenami
Nowa marka wchodzi na rynek hotelowy
Konkurs World Class w konwencji reality show
KE zachęca do projektu DiscoverEU
Nowy przewoźnik w sieci Polonus Partner
Urlopy.pl są właścielem FLY.PL?
Przy zakupie biletów do kolejki na Kasprowy Wierch będzie trzeba podać dane osobowe
IATA: ruch lotniczy w lutym kontynuował trend spadkowy
Tegoroczne Gault&Millau Tour w Krakowie i Sopocie
Silne trzęsienie ziemi w Albanii
85 proc. europejskich kąpielisk z doskonałą jakością wody
Lotnisko Chopina będzie rozbudowane
PLL LOT wzmacnia sprzedaż biletów
O czym dyskutowano na Konferencji Turystyczno-Transportowej w Krakowie?
Ryanair zapowiada nowe połączenia z dwóch lotnisk
Podpisano list intencyjny w sprawie organizacji Igrzysk Europejskich
Ponad miliard euro zysku przewoźnika. W planach duże inwestycje