Gastronomia: wzrost cen ograniczony przez dużą konkurencję
2025-04-02Mimo wyzwań Polaków stać na coraz więcej dań z restauracji. Indeks Pyszne.pl pokazuje, że siła nabywcza konsumentów systematycznie rośnie od początku 2024 roku, a sytuacja w branży gastronomicznej się stabilizuje. Jak wskazują eksperci, sytuacja może jednak ulec zmianie między innymi z uwagi na zmiany klimatu.
r e k l a m a
Blisko 16 tysięcy restauracji, ponad 3,5 mln klientów i setki tysięcy zamówień każdego dnia. Dzięki znacznemu udziałowi w rynku dostaw jedzenia Pyszne.pl może obserwować i analizować, jak zmieniają się tendencje zakupowe Polaków w zestawieniu ze wskaźnikami gospodarczymi jak np. inflacja. Dane te, doprawione ekspercką wiedzą ekonomisty Marka Zubera, pozwalają od 2024 r. tworzyć Indeks ekonomiczny Pyszne.pl, dostarczający rzetelnej wiedzy o stanie polskiej gastronomii. Zeszłoroczna odsłona indeksu wskazała, że głównymi wyzwaniami był powrót podatku VAT oraz wysoka inflacja. Między innymi z tego względu w Polsce obserwowaliśmy mocny wzrost cen w gastronomii, czego efektem było przekroczenie poziomów cen w stosunku do takich krajów jak choćby Włochy.
Indeks ekonomiczny Pyszne.pl analizuje ceny 30 najpopularniejszych dań zamawianych na platformie, od zupy ogórkowej po pizzę, jak i najpopularniejsze dodatki jak frytki czy ryż. Na tej podstawie wyliczana jest średnia cena koszyka, porównywana do analogicznej wartości z poprzedniego roku. Dodatni wskaźnik oznacza, że średnia cena koszyka wzrasta. Wskaźnik jest następnie zestawiany z poziomem inflacji, cenami żywności i średnim wynagrodzeniem, aby zapewnić kompleksowy obraz branży gastronomicznej i tego, ile Polacy mogą kupić za jedną pensję. Możemy kupić więcej Początek 2024 roku przyniósł poprawę sytuacji konsumentów, gdy indeks Pyszne.pl w relacji do przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw przyjął wartość dodatnią. Oznacza to, że z miesiąca na miesiąc możliwości zakupowe przeciętnego Kowalskiego, jeżeli chodzi o dania gotowe wzrastały.
Od września 2024 roku wzrost ten ustabilizował się na poziomie między 1,5% a 2%. Choć nie jest to wartość spektakularna, to jednak stały wzrost przyczynił się do poczucia stałej, choć niewielkiej poprawy wśród konsumentów. Jak prognozuje ekonomista Marek Zuber, sytuacja może jednak ulec zmianie z uwagi między innymi na... zmiany klimatu.
Wszystko wskazuje na to, że rok 2025 będzie rokiem dużej zmienność cen żywności. Wynika to z wielu czynników, między innymi nadzwyczajnych okresów pogodowych. Początek roku przyniósł już mocny wzrost cen żywności, co będzie stanowić dodatkowy czynnik kosztotwórczy w kolejnych miesiącach tłumaczy Zuber.
Indeks Pyszne.pl bywa porównywany do Wskaźnika Big Maca, stanowiąc w pewnym sensie jego polski odpowiednik. Dzięki Indeksowi jesteśmy bowiem w stanie wyliczyć między innymi, ile najpopularniejszych dań można kupić za jedną pensję minimalną. Przykładowo, za minimalne wynagrodzenie w styczniu 2025 roku można było nabyć 156 kebabów, a więc tyle samo co w styczniu 2021 roku, ale już więcej niż w styczniu 2023 (132). Podobnie wygląda sytuacja z pizzą. W tym przypadku liczba ta wzrosła od 92 w 2019 roku do 119 w 2025 roku.
Tak znaczący wzrost dostępności dań gotowych jest widoczny głównie w odniesieniu do wynagrodzenia minimalnego. Wynika to z dynamicznego wzrostu płacy minimalnej w ostatnich latach. Dania gotowe stały się więc bardziej dostępne dla gospodarstw domowych o niższych dochodach, co poszerzyło grono potencjalnych konsumentów.
Z drugiej strony, osoby o wyższych dochodach wciąż nie odzyskały siły nabywczej z 2019 r. Wzrost cen okazał się w większości przypadków wyższy niż wzrost przeciętnego wynagrodzenia, Przykładowo, w styczniu 2019 r. za przeciętne wynagrodzenie można było kupić 307 kebabów, gdy obecnie 284 kebaby. W kilku przypadkach, kebab należy do nich, ostatnie miesiące przyniosły jednak poprawę. Na początku 2024 r. można było kupić o 2 kebaby mniej niż obecnie.
Ceny dań rosną, ale coraz wolniej Rynek gastronomiczny w Polsce wykazuje dużą odporność i adaptację do zmieniających się warunków ekonomicznych komentuje Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych Akademii WSB Po okresie bardzo mocnych wzrostów dynamika wskaźnika Pyszne.pl zaczęła hamować, co oznacza, że cena dań gotowych nadal rośnie, ale wolniej niż w zeszłych latach. Indeks zachowuje się zatem odwrotnie od wskaźnika CPI, który dość mocno wzrósł pod koniec 2024 roku i na początku 2025 roku.
Należy zauważyć, że inflacja konsumencka, którą opisuje wskaźnik CPI, nadal jest niższa od indeksu Pyszne.pl. Wynika to głównie ze specyficznej struktury kosztów w branży gastronomicznej. W tym przypadku duży udział mają koszty pracy, czyli wynagrodzenia dla pracowników i koszty energii. A także usługi obce - usługi transportowe, usługi doradcze, marketing czy usługi informatyczne.
Można domniemywać, że duża konkurencja spowalnia wzrost cen. Początek 2025 roku odznaczał się znaczącym wzrostem cen prądu i kolejnym podwyższeniem płacy minimalnej. Jak zatem wytłumaczyć brak odzwierciedlenia tego wzrostu we wskaźniku Pyszne.pl?
Pełny wpływ tych podwyżek jest rozłożony w czasie z uwagi na umowy z dostawcami nośników energii, jak i pracownikami odpowiada Marek Zuber. Dodatkowo, elementem ograniczającym pełne przełożenie rosnących kosztów na konsumenta jest wciąż rosnąca liczba punktów gastronomicznych. Było to widoczne także w roku 2024. Popyt na usługi gastronomiczne wyraźnie wzrósł, ale efekt rosnącej konkurencji powinien ograniczać dalsze wzrosty cen.
Dane GUS potwierdzają ten trend. W 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było 74 tysiące restauracji. Obecnie jest to około 99 tysięcy, co stanowi wzrost o prawie 35%. Tak duże zagęszczenie w sektorze gastronomii sprawia, że restauratorzy muszą ostrożnie podchodzić do zmian cen potraw.
W 2025 rosnące koszty pracy i produktów spożywczych pozostają głównymi wyzwaniami dla restauratorów. Mimo to nie dostrzegamy negatywnych zmian na rynku - jest on raczej stabilny, a wyzwania są przewidywalne, więc patrzymy w przyszłość raczej optymistycznie. Ważną rolę w prowadzeniu restauracji jest także współpraca z platformami takimi jak Pyszne.pl, ponieważ umożliwiają szybsze i skuteczniejsze dotarcie do szerszego grona klientów. komentuje Akshay Pasrija, właściciel restauracji Curry Masala.
Mimo wyzwań związanych z rosnącymi kosztami i inflacją, Indeks Ekonomiczny Pyszne.pl wskazuje na stabilizację i poprawę sytuacji konsumentów w zakresie dostępności dań gotowych. Jak wskazuje dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl Arkadiusz Krupicz odnotowują to również dane dotyczące zamówień.
Po dwóch dużych kryzysach, pandemicznym i inflacyjnym, widzimy, że sytuacja na rynku wraca do normalności. Restauracji stale przybywa, również na naszej platformie. W 2021 roku było to 9 tys. partnerów restauracyjnych, w 2023 roku 14 tysięcy, a w tym roku, w 15. Jubileusz firmy, osiągnęliśmy liczbę blisko 17 tysięcy partnerów. Cieszy nas fakt, że liczba zamówień online rośnie, a przez to staje się coraz ważniejszą częścią obrotów restauracji i źródłem stabilności w wymagającej branży. Gastronomia to zawsze był core naszego biznesu i nawet teraz, gdy działamy również aktywnie w sektorze produktów spoza oferty gastronomicznej, współpraca z restauratorami pozostanie trzonem naszej działalności podsumowuje Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.
Kuchnia polska drożeje. Mimo silnej konkurencji na rynku, niektóre potrawy odnotowały znaczący wzrost cen. Co ciekawe, najbardziej podrożały dania kuchni polskiej: zupa ogórkowa o 11,9%, pierogi ruskie o 10%, a rosół o 9,8% w porównaniu do stycznia 2024 roku.
Ten wzrost cen wpisuje się w obserwowany trend rosnącej popularności kuchni polskiej. Według Raportu Trendów Pyszne.pl 2025 już ponad połowa Polaków preferuje potrawy lokalne, a aż 70% woli nieskomplikowane dania opierające się na kilku jakościowych składnikach. Ten zwrot ku polskości w kuchni i wyższy popyt na nasze ukochane pierogi może być jednym z czynników tłumaczących znaczący wzrost cen dań kuchni polskiej.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Turystyka budzi się nad
Mazowsze przyciągnęło więcej
Gastronomia: wzrost cen ograniczony przez dużą
Starsze aktualności:
Gastronomia: wzrost cen ograniczony przez dużą
Yanosik pomaga atrakcjom
Nowe stanowisko Dyrektor Pionu Operacyjnego w
Ostatnie wolne miejsca na spotkanie z Grecją we
Komisja Europejska chce wesprzeć
Wrocławskie lotnisko z 3 nowymi
Turystyka umacnia grupę Wirtualna
Tajlandia zmieni przepisy
Stabilne ceny w biurach podróży
Minister wytycza priorytety dla greckiej turystyki
Pełne statystyki polskich lotnisk za 2018 rok
Krajowy rynek lotniczy rośnie szybciej niż prognozowano
Kto został liderem światowego ruchu lotniczego?
Czechy wprowadzają ponowny lockdown
Grecja próbuje odzyskać marmury z Partenonu
Sanepid skontrolował pomorskie smażalnie ryb
Airbnb.com z gospodarzami wspiera uchodźców
Przepis na niezapomniane wakacje? Czarter jachtów od GlobeSailor!
Tajemnicza śmierć Polaka w Egipcie
Premierze, dość marginalizacji turystyki
Które restauracje zostały uznane za Polskie Skarby Kulinarne?