TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Liczba i wielkość statków wycieczkowych podwoiła się od 2000 roku

Zarówno liczba, jak i wielkość statków wycieczkowych na świecie podwoiła roku 2000 - wynika z nowego raportu organizacji Transport & Environment.


Zdaniem organizacji, jeśli rozmiary statków wycieczkowych będą rosły w dotychczasowym tempie, największe statki wycieczkowe w 2050 r. mogą osiągnąć oszałamiające 345 000 ton brutto, co uczyni je prawie osiem razy większymi od Titanica. Transport & Environment uważa, że szybki wzrost liczby rejsów wycieczkowych i wzrost rozmiarów statków wycieczkowych wiąże się ze znacznymi kosztami dla środowiska. Branża rejsów przeżywała rozkwit w ciągu ostatniego półwiecza, a liczba statków wzrosła dwudziestokrotnie z zaledwie 21 w 1970 r. do 515 obecnie. Połączenie większej liczby większych statków wycieczkowych oznacza, że emisje CO2 ze statków wycieczkowych w Europie były prawie o 20% wyższe w 2022 r. niż w 2019 r. przed pandemią.

W styczniu 2024 r. zwodowano największy na świecie statek wycieczkowy, Icon of the Seas. Pływające miasto zawiera 40 restauracji, 7 basenów i może przewieźć 7600 pasażerów. Jest dłuższe niż 15 płetwali błękitnych i pięć razy większe od Titanica.

Wielu operatorów rejsów przechodzi na skroplony gaz ziemny (LNG) jako alternatywę dla tradycyjnych paliw żeglugowych, takich jak ciężki olej opałowy. Statki napędzane LNG stanowią obecnie 38% światowych zamówień na statki wycieczkowe. Podczas gdy LNG emituje mniej zanieczyszczeń i CO2 podczas spalania, uwalnia metan, gaz cieplarniany ponad 80 razy silniejszy niż CO2. Metan wydostający się z silników LNG może sprawić, że statki te będą bardziej szkodliwe dla klimatu niż tradycyjne paliwa żeglugowe.

Z najnowszego badania T&E wynika, że zielone paliwa elektroniczne mogą zasilać prawie 4% europejskiej żeglugi w 2030 r. Zdaniem organizacji, ograniczona dostępność paliw elektronicznych i infrastruktury do ich bunkrowania powinna być mniejszym problemem dla statków wycieczkowych, ponieważ pływają one tymi samymi trasami z jasnymi harmonogramami, dzięki czemu ich potrzeby i godziny uzupełniania paliwa są przewidywalne i stosunkowo łatwe do zaplanowania.

Z najnowszego badania wynika, że operatorzy rejsów mogą również skorzystać z przejścia na ekologiczne paliwa. Ze względu na obowiązującą od początku tego roku cenę emisji dwutlenku węgla na statkach oraz stopniowo zwiększające się kary FuelEU Maritime za stosowanie najbrudniejszych paliw żeglugowych od 2025 r. żeglowanie wyłącznie na paliwach kopalnych stanie się o 13% droższe niż dodawanie 4% e-metanolu do mieszanki paliwowej w 2030 r. Wzrost kosztów żeglowania na paliwach kopalnych w porównaniu z dodawaniem e-paliw może osiągnąć ponad 30% w 2040 r. i ponad 80% w 2050 r.

Statki wycieczkowe są obecnie zwolnione z ceł paliwowych, podatków od osób prawnych i większości podatków konsumenckich, którym podlegają inne rodzaje transportu. Według analizy podatek w wysokości 50 euro za typowy bilet na rejs przyniósłby globalnie 1,6 miliarda euro. Może to zapewnić kluczowe finansowanie klimatu i zapewnić opodatkowanie luksusowych form podróży - uważa Transport & Environment.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
transport environment rejsy wycieczkowe badanie titanic




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję