Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Sprzedaż zimy wyraźnie lepsza niż lata
W zestawieniu ze słabą sprzedażą lata sprzedaż sezonu zimowego wypada relatywnie znacznie bardziej optymistycznie - twierdzą analitycy Instytutu TravelDATA.
Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie zimowym 2018/19. Obejmuje ona okres pierwszego tygodnia zimowych ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego definiowanego jako 28 stycznia - 3 lutego 2019 roku.
W minionym tygodniu opublikowano trzeci raport z systemu MerlinX, z którym można się zaznajomić w mediach (43/2018) dotyczący sprzedaży wycieczek z wyjazdami w nowym sezonie turystycznym 2018/2019 obejmujący ostatni pełny tydzień października. Przyniósł on około 25- procentowy wzrost bieżącej sprzedaży, ale w adekwatnym tygodniu poprzedniego sezonu dynamika wzrostu była prawie dwukrotnie większa. W rezultacie dla najważniejszych w branży imprez lotniczych roczna dynamika spadku znacznie wzrosła i wyniosła 22 procent, podczas gdy tydzień i dwa tygodnie temu spadki były mniejsze i wyniosły 5,4 oraz 13,9 procent.
Flagowe kierunki lata mocno na minusie
O zaskakująco słabej sprzedaży sezonu letniego świadczą też dane z ostatnich raportów z systemu MerlinX. Zadziwiają w nich bardzo niskie dynamiki sprzedaży niektórych generalnie bardzo popularnych kierunków, a mianowicie Grecji - minus 46,9 procent, Bułgarii - minus 56,0 procent, czy Albanii - minus 36,8 procent. Wytłumaczenie tej dziwnej na pierwszy ogląd sytuacji jest jednak dość proste. Są to kierunki wyłącznie letnie, których sprzedaż cierpi wraz z obecną mizerną sprzedażą sezonu letniego jako całości.
Możliwe przyczyny słabszej sprzedaży i rozchodzenia się dynamik sprzedaży zimy i lata
Niektóre z przyczyn słabszej koniunktury sprzedażowej w polskiej zorganizowanej turystyce wyjazdowej zostały już wymienione w materiale sprzed dwóch tygodni. Należała do nich stopniowo słabnąca dynamika wzrostu realnych wynagrodzeń, która wraz z malejącą dynamiką wzrostu zatrudnienia wywiera skumulowany ujemny wpływ na dynamikę wzrostu realnych dochodów gospodarstw domowych. Także silnie wspierający koniunkturę czynnik, którym przez wiele wcześniejszych miesięcy był program Rodzina 500+ przestał już wywierać bezpośredni dodatni wpływ na dochody gospodarstw domowych (zaczął on być nawet lekko ujemny).
Nawet istotniejszy może się okazać wpływ zjawiska dekonsumpcji asekuracyjnej, która z reguły w pierwszym rzędzie oddziałuje na popyt dotyczący towarów, a zwłaszcza usług dalszej potrzeby. Również duże znaczenie mogą mieć wnioski nabywców wycieczek wynikające z przebiegu sprzedaży i cen w minionym sezonie letnim w turystyce wyjazdowej. Pierwsze trzy czynniki oddziałują bez większej różnicy na popyt w obu sezonach, zaś czynnik czwarty powinien oddziaływać głównie na osłabienie popytu w sezonie letnim. Mało prawdopodobne jednak, by mógł on wystarczająco tłumaczyć tak duże rozbieżności w statystykach sprzedaży sezonów zimowego i letniego.
Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez
Niniejsze zestawienie obejmuje po raz trzeci w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym 2018/19 definiowanym jako tydzień przełomu stycznia i lutego 2019 roku (28.01-03.02.2019), czyli pierwszy tydzień ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego, zebranych w dniu 1 listopada z cenami dla tego samego tygodnia (ferii) zebranych w dniu 25 października, a w porównaniach rok do roku z cenami z 2 listopada 2017.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami w okresie 28 stycznia - 3 lutego, średnie ceny wzrosły o 79 złotych (poprzednio wzrosły o 54 i 78 złotych), a największe zwyżki odnotowano na Lanzarote i Gran Canarii - o 245 i 188 złotych oraz w Hurghadzie - o 151 złotych. Spadki średnich cen wycieczek w ostatnim tygodniu miały miejsce jedynie na Malcie i tunezyjskiej Dżerbie - o 198 i 11 złotych. W analogicznym okresie przed rokiem i dwoma laty średnie ceny wycieczek rosły o 46 i 67 złotych.
Miniony tydzień przyniósł wyższy od przeciętnej (czyli od 79 złotych) wzrost cen wycieczek na Wyspy Kanaryjskie, który wyniósł średnio 148 złotych (poprzednio był tam wzrost o 70 złotych), oraz do Egiptu - o średnio 102 złote (poprzednio wzrost wyniósł tam jedynie o 16 złotych). Na tym pierwszym kierunku do wyraźnych w ostatnim czasie zwyżek cen mogły się pośrednio przyczynić silnie rosnące ceny przelotów w tanich liniach. Nieco mniej od przeciętnej wyniósł wzrost średnich cen wyjazdów do Maroka (59 złotych), a jeszcze mniej na Turecką Riwierę (19 złotych). Spadły natomiast ceny imprez lotniczych na Maltę (o 198 złotych), ale należy pamiętać, że na znaczne wahania cen na tym kierunku wpływ wywierają zmieniające się ceny rejsów w tanich liniach, na których w sezonie zimowym są oparte wycieczki lotnicze na tę wyspę.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego tygodnia ferii zimowych dla województwa mazowieckiego, czyli w latach 2019 (28 styczeń-3 luty) i 2018 (okres 15-21 styczeń) zebranych w tym samych okresach listopada w tym i ubiegłym sezonie pokazuje, że obecna średnia cena była wyższa wobec średniej ceny sprzed roku o 22 złote, (poprzednio była wyższa o 13 i 73 złote), natomiast w pierwszym tygodniu listopada 2017 średnia cena w porównaniu rok do roku była niższa o 59 złotych.
W minionym tygodniu, tak jak minionych sześciu miesiącach, czynniki o charakterze kosztotwórczym działały w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek. Cena paliwa lotniczego w minionym tygodniu kolejny raz była znacznie, choć już w nieco mniejszym stopniu, wyższa niż przed rokiem (3,00 wobec 2,37 zł/litr, czyli o 26,6 procent). Na zwyżkę kosztów działał też kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych osłabł o ponad 2,5 procent. W rezultacie czynniki zmian cen paliwa oraz kursów złotego zgodnie działały w kierunku powiększania średniego poziomu kosztów wycieczek, ale w nieco mniejszej skali niż poprzednim zestawieniu, czyli o około 140/150 złotych (wcześniej o 155/165 i 95/105 złotych).
Spośród dwóch najważniejszych kierunków zimowych (nie licząc egzotyki jako całości) większą zwyżkę cen cen rok do roku ponownie wykazał Egipt, gdzie ceny przewyższały poziomu z sezonu 2017/2018 o średnio 175 złote, zaś przed rokiem były niższe o 155 złote, a przed dwoma laty notowano tam niemal stagnację, gdyż średnie cen rok do roku zwyżkowały, ale jedynie o 2 złote . Najwyraźniej podniosły się w skali roku ceny w Hurghadzie - o średnio 263 złote, a w mniejszym stopniu w Marsa Alam - o 196 złotych, a najmniejszy wzrost średnich cen wycieczek znów zanotowano na Synaju - o 66 złotych.
Na Wyspach Kanaryjskich zwyżka średnich cen rok do roku była tym razem tylko nieco mniejsza i wyniosła średnio 131 złotych, natomiast przed rokiem i dwoma laty średnie ceny rok do roku podnosiły się tam o 84 i 22 złote. Tym razem wśród wysp na tym kierunku największy roczny wzrost cen odnotowano na Fuerteventurze - o 194 złote, a zdecydowanie najskromniejszy na Teneryfie - o średnio zaledwie 6 złotych.
Na mniej masowych kierunkach największe przeceny średnich cen wycieczek rok do roku, podobnie jak o tej porze w ubiegłym sezonie, odnotowano na Cyprze - o 514 złotych (przed rokiem o 601 złotych) oraz w Portugalii - o średnio 372 złote, zaś zdecydowanie bardziej umiarkowane na Tureckiej Riwierze - o średnio 44 złote. Wyższe średnie cen rok do roku odnotowano na Malcie i w Maroku - o 27 i 114 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanadyjskie podniosły się o 215 złotych, a kierunkach egipskich - o średnio jedynie 20 złotych. Na mniej masowych kierunkach największą zwyżkę dwuletnią odnotowano w Maroku - o 134 złote, a największy spadek na Cyprze - o 1115 złotych.
Początek listopada jest już dla sezonu zimowego okresem (sprzedaż trwa z reguły od miesięcy wiosennych), w którym kierunki i wielkości zmian cen wycieczek na poszczególnych kierunkach są już ukształtowane w miarę obiektywnie. Wynikają one w dużej mierze z relacji popytu i sprzedaży, ale też z innych czynników, jak np. zmiany cen hoteli, czy kursy lokalnych walut w krajach docelowych. Poniżej przedstawiono wykres zmian cen rok do roku na najistotniejszych kierunkach zimowych w okresie ostatnich pięciu lat (2018-2014), z tym że odnośnie Egiptu i Wysp Kanaryjskich zawarto także roczne zmiany cen na najpopularniejszych dla nich destynacjach, czyli w Hurghadzie i na Teneryfie.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Ceny letnich wyjazdów stabilizują się
Nowa wieża kontroli lotniska w Kraków Airport
Święto zaszkodziło sprzedaży w biurach?
Nowe stanowiska odprawy na Lotnisku Chopina
ETC: Brak koordynacji przepisów może odstraszyć turystów od przyjazdów do Europy
Przewoźnik zapowiada kolejne połączenia
Turyści zagubieni w natłoku informacji - szansa dla agentów
Turcja chce blokady portali rezerwacyjnych
Aerofłot wznawia kilka połączeń lotniczych
Czarnogóra jednak jeszcze nie dla Polaków
Rabka-Zdrój chce czystego powietrza
Turystyka na świecie ciągle rośnie
Polacy tłumnie na Mundialu w Rosji
Turcja chwali się wynikami za 2023 rok
Fontanna Di Trevi zamykana przy zbyt dużej liczbie turystów
Liczba i wielkość statków wycieczkowych podwoiła się od 2000 roku
Rząd wprowadza testy zamiast kwarantanny. Nie wszyscy na tym skorzystają
POT uhonoruje Mecenasa Kongresów Polskich