TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jak często Polacy chodzą do restauracji?

Aż 93% Polaków w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedziło lokale gastronomiczne - wynika z badania "Polska na talerzu", przeprowadzonego na zlecenie Makro Polska.


Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość polskich konsumentów jada poza domem. 93% badanych korzysta z lokali gastronomicznych, co w porównaniu do ubiegłego roku pozostało na podobnym poziomie (94%). Z kolei liczba osób odwiedzających restauracje minimum 2-3 razy w miesiącu wzrosła o 3 procent w stosunku do roku 2018. Częstotliwość wyjścia do restauracji wyraźnie odróżnia się w grupach wiekowych: 40% respondentów w wieku 18-24 je poza domem co najmniej raz na tydzień. Odsetek tych osób systematycznie maleje w kolejnych grupach wiekowych i w grupie 50+ wynosi tylko 16%.

Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają, że głównym powodem wyjścia do restauracji jest okazja do spotkania ze znajomymi, co zadeklarowało 41% respondentów. Badani wskazywali również, że jest to chęć poznania nowych, nieznanych dotąd smaków (38%) oraz możliwość spożycia posiłku w miejscu pracy lub nauki (30%). Niechęć do gotowania nadal pozostaje najrzadziej wybieranym powodem do jadania poza domem (7%).

Największą popularnością wśród Polaków cieszą się pizzerie (68%), sieci typu fast food (65%) oraz restauracje (52%). Czołówka liderów najczęściej odwiedzanych formatów gastronomicznych pozostaje bez zmian od kilku lat. Coraz chętniej Polacy jadają w lokalach typu fast food, co potwierdza wzrost odsetka badanych preferujących ten format gastronomiczny (65% vs. 59%). Na popularności w stosunku do roku 2018 zyskały również kawiarnie (49% vs. 43%) oraz food trucki (21% vs. 16%).

Zapytani o najchętniej wybierany rodzaj kuchni, 82% badanych wskazało kuchnię polską. W porównaniu do ubiegłych lat obserwujemy wzrost liczby konsumentów preferujących polską kuchnię regionalną, co przekłada się na rozwój lokalnej gastronomii, posiadającej w ofercie tradycyjne potrawy. Na drugim miejscu znalazła się kuchnia włoska - ceni ją sobie 61% badanych. W dalszej kolejności Polacy preferują kuchnię amerykańską, za którą odpowiedziało się 36% oraz arabską - wybieraną przez 30% respondentów. Na popularności w roku 2019 straciła kuchnia meksykańska, która w poprzednich latach znalazła się wśród często wybieranych przez Polaków rodzajów kuchni.

W stosunku do wyników z ubiegłego roku trójka czołowych czynników decydujących o wyborze lokalu pozostaje bez zmian - smak danej kuchni (51%), chęć poznania nowych smaków (29%) oraz dostępność (21%). Rzadziej przy wyborze lokalu Polacy kierują się historią danej kuchni, związanymi z nią tradycjami (9%) oraz aspektami zdrowotnymi posiłku (8%). Wart uwagi jest fakt, że dla kobiet i osób w wieku 18-34 kluczowym motywatorem są walory smakowe kuchni oferowanej przez lokal. Dla najmłodszych badanych główne znaczenie mają ceny oraz dostępność lokali.

Z raportu wynika także, że polscy konsumenci coraz więcej wydają na jeden posiłek podczas wizyty w restauracji. W dni robocze w porównaniu do weekendów wydane kwoty w lokalach gastronomicznych są stosunkowo mniejsze. W ciągu tygodnia 26% badanych wydaje na posiłek od 21 do 30 złotych, a od 11 do 20 złotych płaci 25% respondentów. Posiłki w ciągu tygodnia roboczego głównie mają za zadanie zaspokajać potrzebę odżywiania. Kwota na rachunku w restauracji w weekendy waha się najczęściej od 21 do 30 złotych, za którą odpowiedziało się 21% badanych oraz od 31 do 40 złotych, co zostało wskazane przez 17% respondentów. Wyjście do restauracji w weekendy oprócz zaspokajania głodu ma także charakter towarzyski. Wiąże się to z wydaniem w weekend większych kwot na jeden posiłek podczas wizyty w stosunku do tygodnia roboczego.

Raport "Polska na Talerzu 2019" przygotowano na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego w kwietniu 2019 roku przez IQS na zlecenie sieci hurtowni Makro Polska, metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo) na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie 1000 panelistów - użytkowników Internetu powyżej 18 roku życia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
makro polska na talerzu restauracja gastronomia badanie




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję