Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Jak często Polacy chodzą do restauracji?
Aż 93% Polaków w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedziło lokale gastronomiczne - wynika z badania "Polska na talerzu", przeprowadzonego na zlecenie Makro Polska.
Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość polskich konsumentów jada poza domem. 93% badanych korzysta z lokali gastronomicznych, co w porównaniu do ubiegłego roku pozostało na podobnym poziomie (94%). Z kolei liczba osób odwiedzających restauracje minimum 2-3 razy w miesiącu wzrosła o 3 procent w stosunku do roku 2018. Częstotliwość wyjścia do restauracji wyraźnie odróżnia się w grupach wiekowych: 40% respondentów w wieku 18-24 je poza domem co najmniej raz na tydzień. Odsetek tych osób systematycznie maleje w kolejnych grupach wiekowych i w grupie 50+ wynosi tylko 16%.
Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają, że głównym powodem wyjścia do restauracji jest okazja do spotkania ze znajomymi, co zadeklarowało 41% respondentów. Badani wskazywali również, że jest to chęć poznania nowych, nieznanych dotąd smaków (38%) oraz możliwość spożycia posiłku w miejscu pracy lub nauki (30%). Niechęć do gotowania nadal pozostaje najrzadziej wybieranym powodem do jadania poza domem (7%).
Największą popularnością wśród Polaków cieszą się pizzerie (68%), sieci typu fast food (65%) oraz restauracje (52%). Czołówka liderów najczęściej odwiedzanych formatów gastronomicznych pozostaje bez zmian od kilku lat. Coraz chętniej Polacy jadają w lokalach typu fast food, co potwierdza wzrost odsetka badanych preferujących ten format gastronomiczny (65% vs. 59%). Na popularności w stosunku do roku 2018 zyskały również kawiarnie (49% vs. 43%) oraz food trucki (21% vs. 16%).
Zapytani o najchętniej wybierany rodzaj kuchni, 82% badanych wskazało kuchnię polską. W porównaniu do ubiegłych lat obserwujemy wzrost liczby konsumentów preferujących polską kuchnię regionalną, co przekłada się na rozwój lokalnej gastronomii, posiadającej w ofercie tradycyjne potrawy. Na drugim miejscu znalazła się kuchnia włoska - ceni ją sobie 61% badanych. W dalszej kolejności Polacy preferują kuchnię amerykańską, za którą odpowiedziało się 36% oraz arabską - wybieraną przez 30% respondentów. Na popularności w roku 2019 straciła kuchnia meksykańska, która w poprzednich latach znalazła się wśród często wybieranych przez Polaków rodzajów kuchni.
W stosunku do wyników z ubiegłego roku trójka czołowych czynników decydujących o wyborze lokalu pozostaje bez zmian - smak danej kuchni (51%), chęć poznania nowych smaków (29%) oraz dostępność (21%). Rzadziej przy wyborze lokalu Polacy kierują się historią danej kuchni, związanymi z nią tradycjami (9%) oraz aspektami zdrowotnymi posiłku (8%). Wart uwagi jest fakt, że dla kobiet i osób w wieku 18-34 kluczowym motywatorem są walory smakowe kuchni oferowanej przez lokal. Dla najmłodszych badanych główne znaczenie mają ceny oraz dostępność lokali.
Z raportu wynika także, że polscy konsumenci coraz więcej wydają na jeden posiłek podczas wizyty w restauracji. W dni robocze w porównaniu do weekendów wydane kwoty w lokalach gastronomicznych są stosunkowo mniejsze. W ciągu tygodnia 26% badanych wydaje na posiłek od 21 do 30 złotych, a od 11 do 20 złotych płaci 25% respondentów. Posiłki w ciągu tygodnia roboczego głównie mają za zadanie zaspokajać potrzebę odżywiania. Kwota na rachunku w restauracji w weekendy waha się najczęściej od 21 do 30 złotych, za którą odpowiedziało się 21% badanych oraz od 31 do 40 złotych, co zostało wskazane przez 17% respondentów. Wyjście do restauracji w weekendy oprócz zaspokajania głodu ma także charakter towarzyski. Wiąże się to z wydaniem w weekend większych kwot na jeden posiłek podczas wizyty w stosunku do tygodnia roboczego.
Raport "Polska na Talerzu 2019" przygotowano na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego w kwietniu 2019 roku przez IQS na zlecenie sieci hurtowni Makro Polska, metodą CAWI (bezpośredni wywiad prowadzony drogą internetową wspomagany komputerowo) na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i miejsca zamieszkania próbie 1000 panelistów - użytkowników Internetu powyżej 18 roku życia.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
GUS: Pomorze Zachodnie z dwucyfrowym
Dział badania rynku i analizy:
Najlepsze prace magisterskie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Utrudnienia w ruchu lotniczym czyli Donald Trump w Polsce
Traveldata: Itaka wzorem dla pozostałych touroperatorów
Niskie ceny mogą martwić touroperatorów
Turcja: coraz więcej rezerwacji od zagranicznych turystów
Kiedy wakacje mogą kosztować 700 000 zł?
Ryanair wprowadza klauzule brexitową
Sejm ogłosi nowe przepisy dotyczące podatku przy zakupie biletów lotniczych
Komentarze ekspertów: Ustawa o imprezach turystycznych w praktyce
EY Polska: konsumenci nie chcą ciąć wydatków
Organizator turystyki niewypłacalny
Wystartował Meetings Week Poland 2018
Prawa pasażerów kolei będą lepiej chronione?
ZWOLNIŁ SIĘ NAM POKÓJ NA CHORWACJĘ NA 23.06 - 9 NOCY ZA 1090
Będą zwolnienia w Norwegian - 4 spółki zależne od przewoźnika upadły
Tajlandia wprowadza zakaz palenia na plażach
Małopolska: bon turystyczny za frekwencję w wyborach
Food trucki zagoszczą pod Tatrami
Cypr zmienił sposób kategoryzacji krajów pod względem bezpieczeństwa epidemicznego
Ponad 1000 obiektów noclegowych z certyfikatem bezpieczeństwa higienicznego