Branża incentive w opałach
2020-06-30Liczba zorganizowanych wyjazdów motywacyjnych spadnie w tym roku, o ponad 70 proc. - wynika z Barometru SOIT, przygotowanego na zlecenie Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel. Jakie inne wnioski wynikają z badania? Szacunki dotyczące obecnego roku są alarmujące.
r e k l a m a
Barometr SOIT inicjatywa podejmująca wyzwanie zmierzenia polskiego rynku podróży motywacyjnych. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel od 2014 roku systematycznie przeprowadza badanie Barometru wśród swoich członków. Pomiary za lata 2017-2020 przeprowadziła certyfikowana agencja ABR SESTA, która również opracowała kompleksowy raport obejmujący badania z poprzednich lat. Wyniki zostały zaprezentowane podczas konferencji, w której wzięli udział członkowie zarządu Stowarzyszenia: prezes Olga Krzemińska-Zasadzka, oraz Krzysztof Pobożniak, Łukasz Adamowicz, Anna Zowczak, oraz Daria Rzadkiewicz.
Badane firmy w 2019 roku zorganizowały 942 wyjazdy. W prognozie deklarują realizację 260 wyjazdów w 2020 roku, co oznacza spadek o 73%.
Blisko 63% badanych firm zadeklarowało realizację nie więcej niż 4 wyjazdów pozaeuropejskich w 2020 roku. Średnia liczba zrealizowanych wyjazdów w 2019 roku dla badanych agencji wyniosła 31, o 2 więcej niż w 2018. Średnia liczba prognozowanych na 2020 rok wyjazdów do krajów europejskich wynosi 5, co oznacza spadek o 75%.
Średnie budżety wyjazdów:
- z 15% w 2018 roku do 23% w 2019 roku wzrósł odsetek wyjazdów europejskich z budżetem powyżej 6000 PLN
- z 25% w 2018 roku do 50% w 2019 roku wzrósł odsetek wyjazdów pozaeuropejskich z budżetem do 9000 PLN,
- w 2019 roku podwojeniu uległa liczba wyjazdów pozaeuropejskich z budżetami powyżej 14000 PLN
Średni czas trwania wyjazdów w Europie w 2019 roku utrzymał się na poziomie 4 dni. W 2019 roku badane agencje najczęściej realizowały wyjazdy 6 i 9 dniowe do krajów pozaeuropejskich.
Średnia liczebność grupy realizowana przez badane firmy wyniosła w 2019 roku 52 osoby. Jest to o 9 osób więcej niż prognozowano. W 2019 roku firmy biorące udział w badaniu obsłużyły 48 740 osób. Prognoza na 2020 rok wskazuje na spadek o 70%, do 15 000 osób.
Obroty firm biorących udział w badaniu z wyjazdów incentive wyniosły w 2019 roku 260.000.000 zł. W 2020 roku SOIT szacuje spadek obrotów do poziomu 114.000.000 zł, czyli o 57%.
Szacowana wielkość rynku wyjazdów incentive w Polsce 2019 roku to 766.666.000 zł wobec 646.666.000 zł w 2018 roku. Wzrost o 18,5%.
W 2020 roku szacowany jest spadek wielkości rynku incentive w Polsce do poziomu poniżej 250.000.000 zł, czyli o ok. 68 %.
Nastrój właścicieli i kadry zarządzającej w firmach poddanych badaniu w 2019 roku (w skali 0-10) wynosił 7,5. Nastrój tych samych osób, w 2020 r. nie zmieścił się w skali.
Propozycje pomocy sektorowej dla Przemysłu Spotkań
Przedstawiciele SOIT biorą udział w pracach sztabu kryzysowego Przemysłu Spotkań, które nieustannie są prowadzone od marca bieżącego roku. Biorąc po uwagę kończącą się pomoc finansową dla branży i brak perspektyw szybkiego uruchomienia rynku spotkań i wyjazdów biznesowych, został przygotowany pakiet pomysłów, narzędzi, które mają wspierać branżę pod kątem utrzymania płynności finansowej i pomóc w jej odbudowie.
Propozycje Stowarzyszenia przedstawione w liście z dnia 28 czerwca do wicepremier i minister rozwoju Jadwigi Emilewicz.
W zakresie pomocy sektorowej dla przemysłu spotkań i turystyki, SOIT proponuje stworzenie, na wzór mechaniki prezentowanej w Polskim Bonie Turystycznym, Pakietu Stymulującego dla Przemysłu Spotkań . Pakiet ten wspierałby polskie firmy w działaniach HR i sprzedażowych. Na Pakiet Stymulujący dla Przemysłu Spotkań składałby się trzy elementy:
- Obniżenie VAT na usługi konferencyjne do 8%, co zachęcałoby firmy do korzystania z pakietowanych usług. SOIT proponuje wprowadzenie minimalnej kwoty np. 5000 PLN netto, aby beneficjentem nie stawali się klienci indywidualni.
- Zaliczenie kosztów poniesionych na organizacje spotkań (także tych w procedurze VAT marża) do kosztów uzyskania przychodu. Będzie to element stymulujący popyt w sytuacji, gdy firmy mierzą się z obniżonymi wynikami.
- Możliwość wykorzystania środków z funduszu socjalnego na organizacje spotkań pracowniczych. To szczególnie ważne w sytuacji gdy wyzwaniem dla firm będzie utrzymanie efektywności zespołów.
W zakresie pomocy płynnościowej dla firm kontynuujących działalność SOIT proponuje:
- W przypadku zwiększenia pomocy de minimis z BGK, zapewnienia po pierwsze zdolności kredytowej dla podmiotów z branży. Przedstawiciele SOIT obawiają się, że zwiększenie gwarancji do 90% bez umożliwienia starającym się firmom przejścia pozytywnie analizy ryzyka, nie rozwiąże problemu z płynnością. Możliwe że należy pomyśleć o funduszu gwarantującym brakujące 10%. Czynnikami oceny w takim funduszu mogą być wyniki na koniec 2019 lub wzrastający poziom przychodów dla firm uruchamiających swoją działalność operacyjną od maja 2020.
- Wykorzystanie mechanizmu kredytu obrotowego/ leasingu z ARP. Rozszerzenie programu na firmy z PKD turystycznym i przemysłu spotkań (np. firm nagłośnieniowych). Uproszczenie procedur w ARP. Roczna karencja i 5 letni okres spłaty, nawet przy ponoszeniu kosztów kredytu, będzie atrakcyjną alternatywą dla niektórych firm, nie mogących pozyskać innego finansowania na rynku.
- PFR - Przy utrudnionym pozyskiwaniu kredytów bankowych SOIT proponuje przeprowadzenie drugiego naboru we wrześniu 2020 dla firm których spadki w miesiącach marzec- sierpień utrzymywały się powyżej 50%. Oddzielnym zagadnieniem jest brak szczegółowych informacji na temat sposobu rozliczenia subwencji.
W zakresie Ustawy o Polskim Bonie Turystycznym Stowarzyszenie postuluje uwzględnienie dodatkowego punktu w art 5, o treści: Za pomocą bonu osoba uprawniona może dokonać płatności przy rezerwacjach usług hotelarskich lub imprez turystycznych założonych po wejściu w życie ustawy. Przepis ten powoduje wygenerowanie dodatkowych zamówień w turystyce (zamiast opłaty za już zarezerwowane pobyty), a co za tym idzie, wyższe wsparcie turystyki z udzielonych środków. SOIT proponuje również skrócenie trwania programu do czerwca 2021 r. Polska turystyka potrzebuje wsparcia teraz a nie w 2022 r. Prognozowany czas uruchomienia programu spowodowałby że wraz z propozycją pierwszą bon, przełożyłby się na obłożenie w niskim sezonie oraz w miejscach nie będących pierwszym wyborem przy rezerwacjach wakacyjnych. Dzięki temu uzyskamy zastępowalność nieobecnych klientów biznesowych przez przyjeżdżające rodziny. W żaden sposób nie zmieni to założeń programu.
Proponujemy wykreślenie organizacji pożytku publicznego jako beneficjentów programu. Program ma wspierać krajową turystykę zorganizowaną, działającą w sposób profesjonalny, ponoszącą duże koszty utrzymania działalności (ale za to odprowadzającą podatki i generującą popyt lokalny całorocznie). Proponowany obecnie przepis promuje podmioty dla których działalność turystyczna jest dodatkiem do działalności podstawowej.
W zakresie przygotowywania założeń do Funduszu Odbudowy:
- Dofinansowanie "Zielonej Turystyki w Przemyśle Spotkań" poprzez granty na rozbudowę odnawialnych źródeł energii oraz systemów oszczędzania energii. Pozwoliłoby to hotelom, obiektom konferencyjnym, magazynom eventowym na znaczącą redukcję kosztów stałych.
- Dofinansowanie "Nowej Turystyki" - Fundusz grantowy na projekty związane z tworzeniem turystyki "post covidowej", zdigitalizowanej, zrównoważonej, nastawionej na efekty synergii przy współpracy między przedsiębiorcami. m.in platform cyfrowych zakupu usług, tworzenie pakietowania usług, wsparcie mniejszych podmiotów w tworzeniu ofert turystyki tematycznej i kwalifikowanej. Byłby to krok do większej konsolidacji rynku i wzrostu udziału turystyki zorganizowanej w portfelu usług.
- Dofinansowanie "Cyfryzacji Turystyki"- tworzenie przewag konkurencyjnych dla polskich przedsiębiorców turystycznych dzięki informatyzacji. W zakresie promocji, zdalnego zarządzania, systemów rezerwacyjnych, tworzenia projektów motywacyjnych czy zarządzania projektami, m.in. dofinansowania w sprzęt informatyczny, w budowę nowych aplikacji, promocję nowych rozwiązań , szkolenia dla pracowników i partnerów
- Dofinansowanie "Eksportu Usług Turystycznych/ Importu Zleceń" - ułatwienie polskim liderom usług (incentive, eventy, turystyka przyjazdowa, przewozy autokarowe, TO, wyjazdy zimowe) zdobycia mocniejszej pozycji na rynkach europejskich i rozpoczęcie ekspansji na tamtych rynkach m.in. fundusze promocyjne, kampanie promocyjne, tworzenie misji gospodarczych/ oddziałów zagranicznych, dopłaty do udziału targów zagranicznych i polskich, wyjazdy studyjne, dopłaty do rekonesansów.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt
Jak zmienia się rynek wyjazdów motywacyjnych?
[2020-06-30 18:12 167.114.118.*]
Branża incentive rozgrywa to źle taktycznie!
Zamiast biadolić, trzeba było wzorem rzecznika MŚP zorganizować pielgrzymkę na Jasną Górę i umożliwić Św. Jadwidze wygłoszenia kazania ;) odpowiedz »r e k l a m a
Dział biura turystyczne:
Jeszcze można zgłaszać się do konkursu na Najlepsze Wsie
Początek roku w greckiej turystyce poniżej
Travelplanet.pl i Wakacje.pl
Nowa linia charterowa dla
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
Dział hotele, pensjonaty:
Jeszcze można zgłaszać się do konkursu na Najlepsze Wsie
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
Polski mazurek w top10 dań
Starsze aktualności:
Sun & Snow rozszerza działania
Ile Polacy chcą wydać na
Rusza trzecia edycja konkursu Teraz Polska
Jak polskie obiekty szykują się do
McDonald`s przegrał przed Sądem
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Więcej pasażerów na greckich lotniskach
Orbis z nowym inwestorem strategicznym
Port Lotniczy Wrocław zostanie rozbudowany
Słabsza sprzedaż nie powinna niepokoić branży
Koleje Mazowieckie opowiadają się za lotniskiem w Modlinie
Ceny w biurach podróży lecą w dół
Mimo lat regiony chorują na porty lotnicze
Ryanair wprowadza opłaty za duży bagaż kabinowy
Wiceminister infrastruktury zapowiada przywrócenie lotów
Polscy organizatorzy powinni zarabiać znacznie więcej
NIK wątpi w jakość wsparcia turystyki
LAST MINUTE weekend majowy Tunezja 2010, Monastir- Hotel Esp