Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Klient wykupił sam przelot i pozwał biuro za opóźnienie lotu
Czy biuro podróży, które sprzedaje bilet lotniczy może odpowiadać za opóźnienie samolotu? Przed takim pytaniem został postawiony Sąd Rejonowy w Opolu.
Klient pozwał biuro podróży o nieprawidłowe wykonanie umowy, w związku z opóźnieniem samolotu. Powód twierdził iż zmuszony był przez wiele godzin do przebywania na lotnisku bez dostępu do rzeczy osobistych, jedzenia i w ciągłym stresie o moment właściwego wylotu. Opóźnienie samolotu spowodowało że po przybyciu na docelowe lotnisko nie miał już zapewnionego transferu do hotelu. W egzotycznym zupełnie obcym dla siebie miejscu musiał załatwiać w nocy transport do hotelu. Wynajęcie taksówki kosztowało 18 euro. Koszt utraconego noclegu w pierwszej dobie wyniósł kwotę 120 euro. Dodatkowo turysta twierdził, iż sytuacja z opóźnieniem wylotu z spowodowała że cały czas miał obawy i lęki czy podobna sytuacja nie wydarzy się w drodze powrotnej. Zdaniem powoda w jego przypadku wystąpiła także szkoda na osobie w postaci zmarnowanego urlopu. Powód stwierdził iż mają do niego odniesienie zawiedzione nadzieje, co do spodziewanych przyjemnych przeżyć, utrata możliwości zrelaksowania się w czasie urlopu, będącego stosunkowo krótką przerwą w aktywności zawodowej, konieczność zajmowania się sprawami niezwiązanymi z wypoczynkiem, a wynikającymi z konieczności reklamowania warunków pobytu. Dlatego też, na podstawie art. 11a Ustawy o usługach turystycznych, dodatkowo domagał się zadośćuczynienia w wysokości 4 tys. zł.
Klient nie wykupił pakietu turystycznego, a jedynie sam przelot, linią czarterową, w dwie strony, co zdaniem strony pozwanej nie mogło być uznane za imprezę turystyczną. Według przedstawicieli biura podróży, nie było stroną umowy w skutek czego nie odpowiada za rezultat dokonywanej czynności. Dlatego nie może odpowiadać z umowy o świadczenie usług turystycznych i tym samym nie odpowiada za ewentualne nienależyte wykonanie przelotu.
Sąd Rejonowy w Opolu przyznał rację stronie pozwanej. W ocenie Sądu nie ma w niniejszej sprawie mowy o wykupieniu przez powoda usługi turystycznej. Tym samym podnoszenie szkody materialnej lub niematerialnej zostało złożone przez powoda pod niewłaściwy adresem. Pozwana nie odpowiadała zatem w tym konkretnym wypadku za transport samochodowy, i lotniczy ani za negatywne przeżycia powoda związane z lękami, traumą spowodowaną 11 godzinnym opóźnieniem w wylocie samolotu. Pozwana sprzedawała bowiem jako pośrednik bilety lotnicze linii lotniczych. Pozwana nie odpowiadała tym samym ani za jakość usługi przewozu lotniczego, ani za czasu wylotu. To powód za pośrednictwem pozwanej zdecydował się w jakich liniach lotniczych chce wykupić przelot samolotem. Pozwana nie miała wpływu na ewentualne opóźnienie w wylocie. Trudno zatem aby pozwana odpowiadała na równi albo nawet zamiast przewoźnika lotniczego za skutki opóźnienia w wylocie samolotu. Powód nie mógł się starać o odszkodowanie bezpośrednio od linii lotniczych w sytuacji gdy bilety lotnicze nie zostały sprzedane w ramach imprezy turystycznej - uznał Sąd w treści uzasadnienia wyroku o sygnaturze IX C 730/15. Kosztami postępowania sądowego został obciążony powód. Wyrok nie jest prawomocny.
Swoją drogą, w prawie lotniczym całkiem niedawno zaszły pewne zmiany, także dotyczące ubiegania się o odszkodowanie za opóźnione loty. Więcej - Poważne zmiany w prawie lotniczym
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Wyrok za opóźnienie lotu
[2017-08-25 10:45 82.160.25.*]
wreszcie jakaś logiczna i rozsądna decyzja sądu
Andrzej odpowiedz »Wyrok za opóźnienie lotu
[2017-08-29 16:06 83.5.101.*]
Jestem Biegłym Sądowym z zakresu Turystyki i jak najbardziej zgadzam się z wyrokiem tego Sądu.
1) Powód powinien wnieść pozew przeciwko: Lini Lotniczej, a nie pozywać Biuro Podróży.
2) Sam bilet lotniczy jest jedynie JEDNĄ usługę, a w przypadku imprezy turystyczne muszą być MINIMUM 2 USŁUGI.
Wyrok słuszny.
PS.
Niestety Turyści zaczynają być coraz bardziej "roszczeniowi" nie zawsze mając rację!!!
Są też osoby, które Pozwy (i wygrane!) powoli zaczynają traktować wręcz jak... źródło utrzymania! odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Krakowskie obchody Dnia Przewodnika dostępne online
Serwis rezerwacyjny wchodzi na polski rynek
Niskie zadowolenie klientów w turystyce
NIK skontrolowała zakup Polskich Kolei Linowych
Ilu turystów odwiedziło kopalnię soli w Wieliczce
Turcja najpopularniejsza w Fly.pl
POT dofinansuje uczestnictwo w targach
GUS: Jakie straty może ponieść turystyka?
Niepewność hamuje odmrażanie lotnictwa
Izrael otworzy granice dla zaszczepionych
Prokuratura o przyczynach śmierci polskiej turystki w Egipcie
Ile zarobił Singapore Airlines?
Itaka szkoli i prezentuje nowości
W Katowice Airport powstał punkt szybkich testów antygenowych
Rząd wprowadzi zmiany dotyczące kwarantanny
Będzie można jechać na dłużej bez wizy na Białoruś
Pozostał tydzień do New Trends in Tourism
European Best Destinations: Polski obiekt najlepszym miejscem na ślub
Turystyka na Kubie odbudowuje się po huraganie
Animacja Czasu Wolnego - szkolenie w Katowicach + propozycje pracy w turystyce