ZRPL: drugi kwartał fatalny dla regionalnych portów lotniczych
Związek Regionalnych Portów Lotniczych zebrał statystyki ruchu pasażerskiego ogółem za pierwsze półrocze 2020 roku w trzynastu funkcjonujących w Polsce lotniskach regionalnych.
W pierwszym półroczu 2020 roku z siatki połączeń regularnych i czarterowych trzynastu polskich lotnisk regionalnych skorzystało w sumie zaledwie 4,9 mln podróżnych, to jest o aż 8,8 mln mniej (-64,2%) w porównaniu z tym samym okresem minionego roku. Pierwszy kwartał br. lotniska w regionach zamknęły wynikiem 4,83 mln pasażerów, to jest o 835 tysięcy mniej (-14,7%) w porównaniu z okresem od stycznia do marca 2019 roku.
Totalne załamanie przewozów odnotowano w drugim kwartale 2020 roku. W tym czasie na trzynastu lotniskach regionalnych obsłużono zaledwie 80 tysięcy podróżnych, to jest aż o 7,99 miliona mniej (-99%) w porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku. Bezpośrednią przyczyną spadku ruchu był początek pandemii koronawirusa, której efektem było m.in. wprowadzenie 15 marca br. zakazu pasażerskich lotów krajowych oraz międzynarodowych na rejsach z i do Polski. Zakaz lotów w pasażerskim ruchu międzynarodowym obowiązywał do 30 czerwca 2020 roku, czyli 108 dni.
W niniejszym podsumowaniu polskie lotniska regionalne zostały podzielone na dwie grupy. W grupie pierwszej znalazły się porty, które w 2019 roku obsłużyły powyżej jednego miliona pasażerów, a w grupie drugiej te, które nie przekroczyły tej granicy.
W grupie pierwszej, w pierwszej połowie bieżącego roku, najwięcej pasażerów skorzystało z siatki połączeń lotniska w Krakowie, było ich 1,55 mln. Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk z liczbą 907 tys. podróżnych, trzecie były Katowice - 660 tys., następnie Wrocław - 533 tys., Modlin - 491 tys. i Poznań - 336 tys.
W grupie drugiej, w okresie od stycznia do czerwca br., najwięcej podróżnych, bo 120 tys., obsłużono w Rzeszowie. Drugim portem został Szczecin z wynikiem 98,3 tys. pasażerów. Na kolejnych miejscach znalazły się: Bydgoszcz - 81 tys., Lublin - 60 tys., Łódź - 37,4 tys., Olsztyn - 29,6 tys. i Zielona Góra - 9,1 tys.
W grupie pierwszej, w trakcie sześciu pierwszych miesięcy br., wszystkie porty zanotowały spadek ruchu pasażerskiego w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku. W Krakowie obsłużono o 2,26 mln podróżnych mniej (-59,3%), w Gdańsku o 1,55 mln (-63,1%), w Katowicach o 1,37 mln
(-67,4%), we Wrocławiu o 1,11 mln (-67,6%), w Modlinie o 1,09 mln (-69%), a w Poznaniu o 696 tys. (-67,4%).
W grupie drugiej także wszystkie lotniska zanotowały spadki liczby obsłużonych podróżnych w pierwszym półroczu br. W Rzeszowie było ich o 243 ys. mniej (-67%), w Bydgoszczy o 114 tys. (-58,6%), w Lublinie o 106 tys. (-64%), w Szczecinie o 98 tys. (-62,5%), w Łodzi o 73 tys. (-66,4%), w Olsztynie o 36 tys. mniej (-55,5%), a w Zielonej Górze o 3,1 tys. (-25%).
Wyniki ruchu pasażerskiego polskich lotnisk regionalnych po pierwszej połowie bieżącego roku są smutnym świadectwem kryzysu, w jakim znalazła się branża lotnicza w wyniku pandemii koronawirusa. Szczególnie dobitne jest podsumowanie drugiego kwartału, w trakcie którego odnotowaliśmy 99% spadek ruchu pasażerskiego. W konsekwencji trwającego kryzysu, w polskiej branży lotniczej zagrożone są tysiące miejsc pracy. Niestety niektóre lotniska już raportują, że grozi im utrata płynności finansowej. W tym kontekście niepokoi fakt, że porty lotnicze nadal nie otrzymały niezbędnej pomocy od państwa. Warto pamiętać, że w wyniku rozporządzeń Rządu RP, których celem było przeciwdziałanie rozprzestrzeniania się koronawirusa, przez 108 obowiązywał zakaz lotów do Polski w międzynarodowym ruchu pasażerskim. W tym czasie lotniska zostały praktycznie całkowicie odcięte od przychodów. Rekompensaty dla lotnisk za lotniczy lockdown jest kwestią priorytetową. - mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych
Organizacje branżowe, takie jak Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych, prognozują, że w 2020 roku przewozy pasażerskie w porównaniu z minionym rokiem spadną na świecie o około 60%. Z tego tytułu straty lotnisk mogą wynieść nawet 100 miliardów dolarów. Ponadto przewiduje się, że proces odbudowy ruchu pasażerskiego będzie długotrwały, a powrót do wyników sprzed pandemii może zająć nawet 3-4 lata. W kontekście tych prognoz i skali kryzysu, z którym się mierzymy, mamy nadzieję, że Rząd RP zaproponuje długoletni program wsparcie branży lotniczej, który pomoże w utrzymaniu miejsc pracy w lotnictwie oraz potencjału infrastruktury lotniskowej, która od wejście Polski do Unii Europejskiej nieustannie się rozwija. - dodaje Tomasik.
W 2019 roku z siatki połączeń trzynastu polskich portów regionalnych skorzystało rekordowe 30,2 mln podróżnych, to o ponad 2,14 mln więcej w porównaniu z 2018 rokiem. Był to najlepszy wynik w historii lotnisk funkcjonujących w regionach. Dynamika wzrostu ruchu wyniosła 7,6% i była wyższa od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według ACI Europe ukształtowała się na poziomie 3,2%.
Komentarze
Tagi:
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział dla turystów:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Słowacja otworzy się dla zaszczepionych turystów
Niemcy złagodzą przepisy covidowe
UTK podsumowuje wakacyjne kontrole pociągów
Small Planet Airlines traci certyfikat
Ponad 22 tys. gości na Targach EuroGastro i WorldHotel 2019
Nowa atrakcja turystyczna w Wielkopolsce
46 tras w zimowym rozkładzie lotów z Pyrzowic
Jak odnosić korzyści współpracując z blogerami?
PIT i PPL nawiązują bliższą współpracę
Grecja zniosła restrykcje dla zaszczepionych
Które Centrum Informacji Turystycznej zostało uznane za najlepsze?
Wyrok w sprawie przedawnienia roszczeń za opóźnienie samolotu