TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny bran¿y turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Termin wy³onienia nowego operatora viaTOLL mo¿e stan±æ pod znakiem zapytania?

Kapsch Telematic Services, dotychczasowy operator elektronicznego systemu poboru op³at viaTOLL, oraz konsorcjum Skyways odwo³a³y siê od decyzji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zaprosi³a wszystkie 9 zainteresowanych konsorcjów do udzia³u w kolejnym etapie postêpowania.


Do koñca roku GDDKiA chce wy³oniæ w nim nowego zarz±dcê sytemu poboru op³at od kierowców. Zarówno Kapsch, jak i Skyways dowodz±, ¿e pozosta³e firmy nie spe³niaj± wszystkich wymaganych warunków. Krajowa Izba Odwo³awcza na dzi¶ wyznaczy³a termin rozpatrzenia za¿aleñ.

W maju zosta³y z³o¿one dwa odwo³ania w postêpowaniu dotycz±cym viaTOLL, które obecnie czekaj± na rozstrzygniêcie w Krajowej Izbie Odwo³awczej. Spodziewamy siê ich w najbli¿szym czasie, w ci±gu 2-3 tygodni. Je¶li bêd± dla nas korzystne, to bêdziemy kontynuowali postêpowanie, ¿eby we wrze¶niu móc opracowaæ now± specyfikacjê warunków zamówienia i aby wykonawcy mogli z³o¿yæ oferty. Chcemy na prze³omie 2017-2018 roku rozstrzygn±æ przetarg i podpisaæ umowê z nowym operatorem - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Kondraciuk, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Odwo³ania od decyzji GDDKiA, która dopu¶ci³a do udzia³u w postêpowaniu na nowego operatora systemu poboru op³at viaTOLL wszystkie zainteresowane podmioty z³o¿y³y 2 maja br. Kapsch Telematic Services oraz konsorcjum Skyways. Podmioty wskazuj±, ¿e pozosta³e firmy nie spe³niaj± ich zdaniem warunków wymaganych do udzia³u w kolejnym etapie.

Zarówno GDDKiA, jak i pozostali uczestnicy nie zgadzaj± siê z tre¶ci± odwo³añ Kapsch i Skyways. Krajowa Izba Odwo³awcza nie wyznaczy³a jeszcze terminu rozprawy, jednak GDDKiA wspólnie z grup± doradców prawnych i technicznych jest w trakcie opracowywania odpowiedzi na poszczególne zarzuty. Po konsultacji z resortem infrastruktury GDDKiA zdecydowa³a siê pomimo odwo³añ finalizowaæ prace nad materia³ami oraz obszarami do dialogu, które zostan± przekazane uczestnikom w II etapie postêpowania na nowego operatora viaTOLL.

Jak poinformowa³ rzecznik GDDKiA Jan Krynicki, z uwagi na mo¿liwo¶æ wykorzystania ¶rodków ochrony prawnej przez poszczególnych uczestników postêpowania, trudno jest przewidzieæ termin zakoñczenia konkursu i podpisania umowy z nowym operatorem viaTOLL.

Obecny harmonogram zak³ada, ¿e w lipcu zakoñczy siê dialog konkurencyjny z zainteresowanymi firmami, a we wrze¶niu GDDKiA przeka¿e finaln± specyfikacjê zamówienia. Nowy kontrakt mia³by zostaæ zawarty na prze³omie obecnego i 2018 roku. Te terminy s± jednak uzale¿nione od wyniku rozpatrzenia odwo³añ i decyzji Krajowej Izby Odwo³awczej.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk zauwa¿a, ¿e celem bêdzie w przysz³o¶ci zwiêkszenie wp³ywów, które elektroniczny system poboru op³at od kierowców przynosi do bud¿etu.

Od pocz±tku funkcjonowania viaTOLL zebra³ kwotê prawie 7,7 mld z³. Daje to mniej wiêcej oko³o 5 mln dziennie, aczkolwiek zawsze jest jaki¶ niedosyt. Ta kwota mog³aby byæ wy¿sza, ale wszystko przed nami. Oczywi¶cie bêdziemy siê starali obj±æ systemem viaTOLL jeszcze kilkaset kilometrów dróg i zwiêkszyæ te dochody. Ostateczn± decyzjê podejmie jednak resort infrastruktury - mówi Krzysztof Kondraciuk.

System viaTOLL od pocz±tku swojego istnienia zwiêkszy³ przychody o 80 proc. (do 7,8 mld z³), podczas gdy koszty obs³ugi systemu wzros³y jedynie o 20 proc. (z 228 mln z³ w 2012 roku do 255 mln z³ w 2016 roku). Rentowno¶æ systemu dla Skarbu Pañstwa mog³aby byæ jeszcze wy¿sza, je¶li obejmie on zak³adan± pierwotnie sieæ dróg. Ka¿de kolejne rozszerzenie istotnie zwiêksza przychody, nie maj±c przy tym znacz±cego wp³ywu na koszty obs³ugi systemu. Pozyskanie dodatkowych 100 mln z³ przychodu to 1,7 mln kosztów. Koszty ca³ej inwestycji budowy systemu viaTOLL zwróci³y siê ju¿ po 17 miesi±cach jego funkcjonowania. System jest prawie ca³kowicie szczelny, co oznacza, ¿e niemal ka¿dy, kto ma p³aciæ za przejazd, robi to.

GDDKiA, wy³aniaj±c operatora w przetargu, zadecyduje o tym, jak bêdzie wygl±da³ nowy viaTOLL. Kapsch, dotychczasowy zarz±dca systemu chce rozwijaæ obecny system radiowy wsparty sieci± bramownic. Czê¶æ podmiotów z kolei opar³a swoje pomys³y na technologii satelitarnej. Wy³oniony w przetargu nowy operator viaTOLL bêdzie nie tylko odpowiada³ za miliardowe przychody do bud¿etu pañstwa, lecz tak¿e bêdzie zarz±dza³ baz± wra¿liwych danych milionów kierowców i baz± kompletnych informacji o ruchu drogowym w ca³ym kraju.

Szukamy innowacji, nowych rozwi±zañ. Nic nie zosta³o rozstrzygniête, poniewa¿ jest to dialog konkurencyjny, wykonawcy proponuj± na razie pewne rozwi±zania. Postaramy siê wybraæ te najbardziej optymalne i nowoczesne - zapowiada Krzysztof Kondraciuk.

Elektroniczny system poboru op³at za przejazdy wybranymi odcinkami dróg krajowych viaTOLL zosta³ wprowadzony w lipcu 2011 roku i zast±pi³ karty op³aty drogowej (winiety). Z viaTOLL obowi±zkowo musz± korzystaæ kierowcy autobusów i pojazdów ciê¿arowych o dopuszczalnej masie ca³kowitej powy¿ej 3,5 t. Utrzymaniem systemu na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zajmuje siê spó³ka Kapsch Telematic Services, której kontrakt wygasa w 2018 roku.

W grudniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad og³osi³a postêpowanie, w którym ma zostaæ wy³oniony nowy operator viaTOLL. Wnioski o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu z³o¿y³o dziewiêæ podmiotów. Na li¶cie oferentów s±: s³owacki SkyToll, konsorcjum, w sk³ad którego wchodz± Comarch i Orange Polska, austriacki Kapsch (dotychczasowy zarz±dca), konsorcjum powo³ane przez T-Systems i Strabag, i-CELL (narodowy operator podobnego systemu na Wêgrzech), niemiecki Vitronic, francuska Grupa Egis w konsorcjum z TK Telekom, w³oski AutostradeTech oraz Neurosoft i ID Block Systems - oba pochodz±ce z Polski.

W kwietniu odby³y siê trzy rundy pytañ oraz wyja¶nieñ i uzupe³nieñ wniosków. Po rozpatrzeniu zg³oszeñ GDDKiA orzek³a, ¿e wszystkie podmioty spe³niaj± wymagane warunki i zostan± zaproszone do dalszego udzia³u w postêpowaniu. GDDKiA chce zawrzeæ umowê z nowym operatorem krajowego systemu poboru op³at drogowych viaTOLL na sze¶æ lat (od 3 listopada 2018 r. do 2 listopada 2024 r). Obecnie operatorem viaTOLL jest Kapsch Telematic Services, z którym umowa wygasa w listopadzie przysz³ego roku.




Komentarze

(kiedy jest to mo¿liwe, sugerujemy podpisanie siê)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
viatoll autostrada op³aty drogowe gddkia pobór elektroniczny




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz u¿ywa COOKIES. Szczegó³y przetwarzania danych osobowych s± opisane w polityce prywatno¶ci. Korzystaj±c z tej strony wyra¿asz zgodê na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przegl±darki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegó³y w regulaminie, polityce prywatno¶ci oraz polityce cookies.
  Akceptujê