Ogłoszenia
Ogłoszenia
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
Rośnie zainteresowanie piwami bezalkoholowymi
Coraz mniej czystego alkoholu konsumujemy pod postacią piwa, zmniejsza się zawartość procentowa alkoholu w piwie, spada sprzedaż piw alkoholowych, umacnia się pozycja piw bezalkoholowych - to najważniejsze zjawiska w branży piwowarskiej odnotowane przez badaczy firmy Nielsen w minionym roku.
W ramach kategorii piw bezalkoholowych można już wyróżnić segmenty, które będą się mocno rozwijać. W najbliższym czasie piwowarzy będą się musieli zmierzyć z nowym systemem odpadowym, wynikającym z Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów.
Piwo dostarcza na rynek coraz mniej alkoholu
Eksperci od kilku lat obserwują trend spadkowy, jeśli chodzi o średnią procentową zawartość alkoholu w piwie. Wartość ta systematycznie spada od kilku lat. W 2019 roku w porównaniu do roku poprzedniego wolumen czystego alkoholu sprzedawanego w postaci piwa zmniejszył się aż o 1,6 proc. Składa się na to kilka zjawisk. Po pierwsze, na znaczeniu od lat tracą piwa mocne (o zawartości alkoholu powyżej 6,1%), które w ubiegłym roku spadły aż o 3,9 proc. (zmiana wobec roku 2018). Tym samym stanowią one tylko 7,6 proc. wolumenu wszystkich marek piwa. Spadł również wolumen piw alkoholowych (-1,9 proc.). Polacy mniej chętnie sięgają po tradycyjne lagery (zaw. alk. 0,5-6,1%), które odnotowały spadek o 2,7 proc. Niemal zupełny brak sympatii czują do marek własnych sieci handlowych, które stanowią obecnie mniej niż 3 proc. rynku piwa. Nie bez znaczenia jest zwrot klientów w kierunku bezalkoholowych odpowiedników ulubionych marek.
Spada konsumpcja piw zawierających alkohol. W 2019 r. Polacy wypili blisko 0,6 miliona hektolitrów piwa alkoholowego mniej w porównaniu do 2018 r. Jeszcze kilka lat temu nie spodziewaliśmy się tak imponującego wzrostu sprzedaży piw 0,0%. Browarnicy obserwując rosnące zainteresowanie konsumentów tą kategorią, stale powiększają ofertę. Dynamiczny rozwój tej gałęzi piwnego rynku sprawia, że i w tym roku nie zbraknie u nas licznych, bezalkoholowych premier. - komentuje Paul Davies, prezes Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie
Piwa bezalkoholowe jako samodzielna kategoria
Z analiz firmy Nielsen wynika, że piwa 0,0% ugruntowały swą pozycję na rynku na tyle, że można je zaliczyć do odrębnej kategorii. Obecnie stanowią już niemal 5 proc. rynku piwa i taki sam odsetek w odniesieniu do całego rynku napojów bezalkoholowych. Rozwój kategorii pozwolił na wyodrębnienie segmentów, które zaspokajają gusta poszukujących nowych smaków konsumentów. Spośród piw 0,0% najchętniej wybierane są warianty smakowe (2,9 proc. kategorii), tuż za nimi lagery (1,6 proc.), a zestawienie zamykają bezalkoholowe specjalności (0,2 proc.), których stale przybywa.
Porównując udział piw bezalkoholowych w całej kategorii piwa w krajach sąsiadujących z Polską, zauważyliśmy, że wypadamy niemal dokładnie pośrodku między Rosją a Niemcami. U naszych zachodnich sąsiadów piwa 0,0% odpowiadają za 7,5 proc. rynku piwa w ogóle, w Rosji stanowią one 2,3 proc. rynku, zaś u nas - 4,7 proc., podobnie z resztą jak u Czechów i Słowaków (odpowiednio 4,6 i 4,9 proc.). Obserwując wybory konsumenckie u naszych zachodnich sąsiadów, możemy śmiało przewidywać, że piwo bezalkoholowe ma w Polsce potencjał do dalszego, dynamicznego wzrostu. - komentuje Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w firmie Nielsen
Wyzwania dla branży w 2020 roku
Bieżący rok to czas kolejnych wyzwań dla branży. Obserwowana jest kumulacja wyższych kosztów produkcji (surowce, energia, koszty pracy) z wprowadzoną z początkiem roku podwyżką akcyzy o 10%. Przedstawiciele branży zwracają też uwagę na coraz bardziej skomplikowane otoczenie regulacyjne wymagające dodatkowych nakładów na interpretację przepisów i dostosowywanie się do nich. Część takich dodatkowych wymogów znajdzie się choćby we wprowadzanej właśnie tzw. opłacie cukrowej, która obejmie smakowe piwa bezalkoholowe. Poza zwiększonym kosztem wynikającym z samej opłaty, przedsiębiorcy będą musieli dostosować się do nowych wymogów dotyczących przekazywania danych i raportowania sprzedaży. Kolejnym obszarem regulacyjnym, w którym wprowadzane będą zmiany systemowe jest gospodarka odpadowa.
Branża piwowarska bacznie obserwuje prace Ministerstwa Klimatu nad ustawą o odpadach opakowaniowych. Z punktu widzenia piwowarów, którzy zbudowali i utrzymują w Polsce system opakowań wielokrotnego użytku, ważne jest, by nowe regulacje nie spowodowały zniknięcia z rynku butelki zwrotnej. Opakowania wielokrotnego użytku są rozwiązaniem najkorzystniejszym z punktu widzenia ekologii i zmniejszania strumienia odpadów z gospodarstw domowych, dlatego ważne jest zapewnienie wsparcia legislacyjnego i wprowadzenie preferencji dla stosowania tego rodzaju opakowań. Długofalowo może to zachęcić innych przedsiębiorców do wprowadzenia produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku. - komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
Piwowarzy liczą na dobrą pogodę i sportowe igrzyska
W 2019 roku branża odnotowała niewielki spadek całkowitej wielkości sprzedaży (o 0,5 proc.) przy jednoczesnym wzroście wartości rynku o 3,4 proc. Jest on wynikiem premiumizacji oraz wzrostu średniej ceny piwa na rynku związanego z inflacją.
Co nas czeka w bieżącym roku? Przewidujemy, że utrzyma się tendencja spadkowa zawartości alkoholu w piwie. Odpowiadać za to będzie dalszy spadek sprzedaży piw mocnych oraz rozwój oferty piw bezalkoholowych. Można oczekiwać również stabilizacji wielkości sprzedaży oraz dalszego wzrostu wartości. - dodaje Paul Davies.
Prognozy są jednak niepewne z uwagi na trudne do przewidzenia skutki nowych regulacji oraz inflacji wywierających presję na wyższe ceny piwa. Mogą one ograniczać popyt. Z drugiej strony pozytywnie na wzrost wielkości sprzedaży wpłynąć mogą dwa duże wydarzania sportowe: mistrzostwa Europy w piłce nożnej oraz letnie igrzyska olimpijskie. Tradycyjnie, browarnikom pomoże ładna pogoda.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Starsze aktualności:
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
UFG: sprawdzajmy organizatorów wyjazdów
Obniżone opłaty dla przewoźników na dworcu Warszawa Zachodnia
Czechy odnotowały wzrost liczby turystów
Linie lotnicze planują duże cięcia kosztów
Rekordowa liczba turystów na Cyprze
Hurghada: wycieczki z majatours
Polskie rzeki przyciągną turystów?
Zakaz handlu - planowanie wakacji zamiast zakupów?
Lufthansa i związek pilotów VC podpisują porozumienie
Decyzja o pomocy dla Condora nieważna?
Technologie, które mogą zdominować turystykę
Nawet darmowy pobyt w hotelu jeśli odstawisz smartfona
Nieco dziurawa tarcza dla turystyki trafi do Senatu
Piloci Ryanaira wywalczyli podwyżki
Rainbow Tours zawarł umowę czarterową
Turyści nie wynajmą mieszkania na Majorce
Po zniesieniu wiz turyści częściej będą wybierać USA
Jarmark świąteczny - BUDAPESZT !!!
Poczta Polska utrudnia życie zagranicznym turystom odwiedzającym Polskę!