Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Travelist.pl analizuje tegoroczne trendy w turystyce
Jakie trendy w turystyce można wyszczególnić w kończącym się roku? Portal Travelist.pl przedstawia swoje dane i spostrzeżenia.
Chętnych do podróżowania nie brakowało
Już na początku 2021 roku, gdy ważyły się decyzje dotyczące ponownego otwarcia hoteli po trudnej i niepewnej zimie, można było odnotować, że stęsknieni za podróżami Polacy potrzebują wypoczynku. W lutym chwilę po konferencji prasowej rządu, podczas której ogłoszono zniesienie części obostrzeń, nastąpiła błyskawiczna reakcja klientów. Portal rezerwacyjny Travelist.pl odnotował wówczas natychmiastowy wzrost ruchu na stronie - o 139% większy w stosunku do poprzedniego tygodnia.
Spodziewaliśmy się dużego zainteresowania wyjazdami, jednak to, co wydarzyło się w weekend po konferencji rządu, przeszło nasze oczekiwania. Co ciekawe, niemal 80% ówczesnych rezerwacji na portalu dotyczyło najbliższych tygodni. Oznacza to, że Polacy naprawdę potrzebowali zmiany otoczenia i relaksu - głównie w polskich górach, które wówczas najczęściej wybierali - mówi Krzysztof Dębski, marketing director w Travelist.pl.
Podobny trend można było zauważyć w maju, gdy po kolejnym zablokowaniu funkcjonowania obiektów hotelowych pojawiła się decyzja o otwarciu ich działalności po długim, majowym weekendzie. Na portalu Travelist.pl odnotowano wtedy dwukrotnie większe zainteresowanie wyjazdami, w porównaniu do 2019 roku (celowe porównanie ze względu na obowiązujące restrykcje w 2020 roku). Podobnie jak w lutym rezerwacje obejmowały najbliższe terminy.
Bezpieczne podróże w dobie pandemii
Największym wyzwaniem dla branży turystycznej w mijającym roku było przekonanie Polaków do tego, że w hotelach mogą czuć się bezpiecznie. Wiosenne wyjazdy okazały się próbą dla hotelarzy, ale przeprowadzone jeszcze w lutym badanie wykazało, że test zdali oni celująco.
Portal Travelist.pl zapytał niemal 1500 klientów o pierwsze wrażenia z wyjazdów do hoteli działających w tym czasie w reżimie sanitarnym. Przeważająca większość, bo aż 3/4 osób biorących udział w ankiecie odpowiedziała, że czuła się bezpiecznie podczas pobytu, uznając jednocześnie, że otwarcie hoteli w obecnej sytuacji było dobrym pomysłem. 9 na 10 ankietowanych zadeklarowało, że ponownie odwiedziłoby obiekty przy zachowaniu tych samych ograniczeń.
Turystyka regionalna górą
Na zagraniczne wyjazdy w 2021 roku Polacy nie byli jeszcze w 100% gotowi, o czym przesądziły w głównej mierze kwestie bezpieczeństwa. Nie oznaczało to jednak całkowitej rezygnacji z odpoczynku poza domem - polscy turyści szturmowali rodzime kierunki.
W okresie wakacyjnym największym zainteresowaniem cieszyło się nadmorskie wybrzeże, gdzie urlop spędziło aż 38% klientów portalu Travelist.pl. Mimo tego, że odnotowywano wyższe ceny noclegów zarówno w nadmorskich, jak i górskich kurortach (+9% względem 2020 r. oraz +17% w stosunku do 2019 r.), to ponad 70% użytkowników serwisu wybrało się na urlop do droższych, 3- i 4-gwiazdkowych hoteli.
Bon turystyczny wyczekał swoje
Analizy Google Trends wykazują, że drugim najczęściej wyszukiwanym hasłem w 2021 roku zaczynającym się od "jak" było "jak aktywować bon turystyczny?". Nic w tym dziwnego, bo do skorzystania z bonu namawiały w tym roku nie tylko obiekty noclegowe czy rekreacyjne, ale i regionalne samorządy oraz organizacje turystyczne.
Według danych ZUS do czerwca 2021 roku z bonu turystycznego skorzystało zaledwie 15% Polaków. Sytuacja zmieniła się jednak po wakacjach - na początku września informowano, że Polacy wykorzystali przeszło 1,7 mld zł z całkowitej puli 4 mld zł. Portal Travelist.pl podaje, że najwięcej płatności z użyciem bonu dokonano w lipcu oraz sierpniu b.r. - stanowiły one odpowiednio 33% i 36% wszystkich transakcji w tych miesiącach.
Tą formą płatności Polacy pokrywali głównie pobyty nad Bałtykiem - stanowiły one aż 47% wszystkich transakcji z wykorzystaniem bonu w 2021 r. Co równie ciekawe - transakcje z użyciem bonu turystycznego na portalu Travelist.pl miały znacznie wyższe wartości. Wiąże się to między innymi z faktem, że 50% transakcji z wykorzystaniem bonu realizowano w hotelach 4-gwiazdkowych i 31% w hotelach 3-gwiazdkowych.
Polacy przekonują się do city breaków
W 2021 roku wzrósł trend tzw. city breaków, czyli krótkich, najczęściej weekendowych wizyt. Według danych Travelist w 2019 roku ten rodzaj wakacyjnych podróży wybrało niespełna 9% turystów. Rok później, pomimo pandemii i towarzyszącego jej lockdownu, blisko 12% z nich. W te wakacje nastąpiły kolejne wzrosty - tym razem na city breaki zdecydowało się 16% podróżnych, a najczęściej wybierano Kraków, Gdańsk, Wrocław, Warszawę i Toruń.
Last Minute poza sezonem
Ciekawym trendem w 2021 r. był także wzrost popularności turystyki Last Minute. Tylko podczas tegorocznego, listopadowego Black Week aż 28% wszystkich rezerwacji dokonanych na portalu Travelist.pl obejmowało grudniowe terminy, a 10% sprzedaży w tym okresie stanowiły rezerwacje listopadowe - mimo iż miesiąc ten dobiegał już końca.
Czego można spodziewać się w 2022 roku?
Pandemia odcisnęła mocne piętno na wyborach Polaków dotyczących podróżowania. 2021 rok minął pod znakiem przemyślanych urlopów i zakupów noclegów, żyjąc według zasady: tu i teraz. Obserwując sytuację gospodarczą, ekonomiczną i pandemiczną, w 2022 roku można spodziewać się kilku trendów w turystyce.
W nadchodzącym roku spodziewamy się jeszcze większego niż dotychczas zainteresowania krajową turystyką, obserwując jednocześnie powrót do turystyki zagranicznej. Jednak w tym drugim przypadku zdecydowanie nie można spodziewać się fajerwerków. Oddech pandemii na plecach przełoży się jednocześnie na turystykę Last Minute - organizowania podróży na ostatnią chwilę, ukierunkowanie na elastyczność cenową oraz tworzenie ofert z możliwością anulacji lub zmiany terminu wyjazdu - dodaje Krzysztof Dębski.
Można się spodziewać, że turystyka krajowa w 2022 roku mocno ukierunkowana będzie również na realizację bonu turystycznego, ponieważ z puli dostępnych środków jest jeszcze sporo do wzięcia.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział badania rynku i analizy:
Najlepsze prace magisterskie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Sfinks uruchomił portal do zamawiania posiłków
Norwegian aktualizuje wymagania dla załogi
Oddalono skargę do przetargu w Porcie Lotniczym Gdańsk
Problemy pracodawców z branży turystycznej tematem konferencji
Turyści będą mogli zwiedzić dotychczas niedostępne miejsca na Wawelu
Wyjazdy letnie ustępują miejsca zimowym
Rośnie zainteresowanie piwami bezalkoholowymi
Komisja Europejska przedstawia ścieżkę transformacji dla turystyki
Turcja zapowiada szybkie przywrócenie turystyki
Co Polacy wybrali na Sylwestra?
Ceny wyjazdów nie stoją w miejscu
Terrorysta zaatakował we Francji
UFG: sprawdzajmy organizatorów wyjazdów
Pieczywo tematem konferencji gastronomicznej
Jak początek wakacji wpłynął na sprzedaż imprez turystycznych?
W ciągu trzech lat może zabraknąć pilotów
Nowy system usprawni pracę TFG?
Lizbona: Zabezpieczono popularne wśród turystów miejsca
Poznań po raz trzeci zaoferuje darmowe bilety do muzeum dla turystów
10.05.08 Rotterdam-Gdynia-bus wolne miejsca