Ogłoszenia
Ogłoszenia
- TRAVELAND A.T.w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- Wakacje.pl Warszawa-Żoliborz zatrudni Specjalistę
- Denar - Travel zatrudni sprzedawcę usług...
- Młodszy Specjalista ds. Turystyki / Specjalista...
- Konsultant ds. SPRZEDAŻY PRODUKTU TURYSTYCZNEGO
- biuro multiagencyjne w centrum handlowym we...
- Rezydent Turystyczny - TUNEZJA
- Specjalista ds Turystyki
- Główny rezydent biura podróży/ Head Rep
- Pilot wycieczek - Polska i Europa
Zobacz także
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu biletu
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargi na Pakiet Mobilności
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
Turysta może pozwać organizatora przed sąd właściwy dla swojego miejsca zamieszkania?
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem UE
Uszkodzenie opony na pasie startowym można uznać za okoliczność nadzwyczajną?
Przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do wypłaty na rzecz pasażerów odszkodowania w związku z opóźnieniem wynoszącym trzy godziny lub więcej w przypadku uszkodzenia opony samolotu przez śrubę znajdującą się na pasie startowym lub pasie lądowania jedynie wówczas, gdy nie zastosuje wszystkich środków, którymi dysponuje w celu ograniczenia opóźnienia lotu.
Spór toczył się między pasażerem a przewoźnikiem lotniczym Germanwings w przedmiocie żądania zapłaty odszkodowania w związku z opóźnieniem, które wystąpiło w ramach wykonywanego przez niego lotu.
Wolfgang Pauels dokonał u spółki Germanwings rezerwacji lotu z Dublina (Irlandia) do Düsseldorfu (Niemcy). Lot ten odbył się z opóźnieniem przy przylocie wynoszącym trzy godziny i dwadzieścia osiem minut.
Spółka Germanwings odmówiła uwzględnienia złożonego przez W. Pauelsa wniosku o wypłatę odszkodowania ze względu na to, że opóźnienie rozpatrywanego lotu było spowodowane uszkodzeniem opony samolotu przez śrubę znajdującą się na pasie startowym lub pasie lądowania, co należało zakwalifikować jako okoliczność nadzwyczajną w rozumieniu rozporządzenia nr 261/2004 i zwalniającą ją z obowiązku wypłaty odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu.
Landgericht Köln (sąd okręgowy w Kolonii, Niemcy), przed którym wszczęto postępowanie w tej sprawie, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem prejudycjalnym w celu ustalenia, czy uszkodzenie opony samolotu przez leżącą na pasie startowym lub pasie lądowania śrubę (uszkodzenie spowodowane przez ciało obce) stanowi rzeczywiście nadzwyczajną okoliczność.
Trybunał wskazał w wyroku, że przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty pasażerom odszkodowania, jeżeli może dowieść, że odwołanie lub opóźnienie lotu wynoszące trzy godziny lub więcej w chwili lądowania jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków i - w przypadku wystąpienia tego rodzaju okoliczności - że podjął dostosowane do sytuacji środki, przy użyciu wszelkich zasobów ludzkich i materiałowych oraz środków finansowych, jakimi dysponował, w celu uniknięcia odwołania lub znacznego opóźnienia danego lotu, przy czym nie można wymagać od niego poświęceń niemożliwych do przyjęcia z punktu widzenia możliwości jego przedsiębiorstwa w danym momencie.
Trybunał przypomniał w związku z tym, że zdarzenia mogą być uznane za nadzwyczajne okoliczności, jeżeli ze względu na swój charakter lub swoje źródło są ściśle związane z normalnym wykonywaniem działalności danego przewoźnika lotniczego i nie pozwalają mu na skuteczne panowanie nad nimi.
Trybunał stwierdził, że nawet jeżeli przewoźnicy lotniczy są regularnie konfrontowani z uszkodzeniami opon w samolotach, to nie można uznać, że wadliwość opon wynikająca wyłącznie ze zderzenia z ciałem obcym na pasie lotniska jest ze względu na swój charakter lub źródło ściśle związana z normalnym wykonywaniem działalności danego przewoźnika lotniczego. Ponadto, okoliczność ta nie mieści się w zakresie jego skutecznego panowania. Stanowi ona zatem nadzwyczajną okoliczność w rozumieniu rozporządzenia nr 261/2004.
Jednakże, w celu zwolnienia z obowiązku wypłaty odszkodowania na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do wykazania, że użył wszelkich zasobów ludzkich lub materiałowych oraz środków finansowych, jakimi dysponował, w celu uniknięcia sytuacji, w której wymiana opony uszkodzonej przez ciało obce znajdujące się na pasie lotniska doprowadziłaby do dużego opóźnienia lotu. W tym względzie, w odniesieniu w szczególności do uszkodzenia opon, Trybunał wskazał, że przewoźnicy lotniczy mogą dysponować na wszystkich lotniskach, które obsługują, umowami o wymianę opon, które zapewniają im pierwszeństwo w tym zakresie.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
MSiT chce 10 strategii dla
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Dział aktualności dnia:
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
MSiT chce 10 strategii dla
Starsze aktualności:
Stary Rynek i ratusz w Poznaniu znów
Niemcy stawiają na turystykę kulturalną i zrównoważone
Polki wydają więcej na
Jest porozumienie w sprawie jednolitej, europejskiej przestrzeni
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w
64% Polaków planuje zwiększyć budżet na
GITD podsumowuje akcję Bezpieczny autokar-ferie
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy dotyczące wynajmu
Hotelarze z optymizmem patrzą w Nowy Rok
Liczba przyjazdów turystycznych poprawia się, ale ciągle jest dużo poniżej poziomu sprzed pandemii
Jest nowy wiceminister odpowiedzialny za turystykę
TSUE: przewoźnik musi wskazać w cenie m.in. opłatę za płatność kartą
1/4 Polaków nigdzie nie wyjedzie, a większość oszczędza
Accor wzywa do sprzedaży akcji Orbis
Nowe egipskie lotnisko zacznie przyjmować turystów
Indonezja nie chce na Bali backpackersów
TT Warsaw z powrotem w PKiN-ie
PLOT rozpoczęła sprzedaż pamiątek przez internet
Biura podróży na brak klientów nie narzekają
Który paszport otwiera najwięcej granic?
Zbyt dużo turystów, kolejny protest w Wenecji
Nadodrzańscy przedsiębiorcy rozczarowani rządowymi propozycjami